Fultons historie
Fulton blev bygget i 1915 i Marstal af skibsbygmester C. L. Johansen til kaptajn Marius Eriksen. Skonnerten blev sat i fart på Nordatlanten, hvor den blandt andet sejlede med klipfisk fra Newfoundland til Spanien. I 1923 blev Fulton solgt og var under svensk flag indtil 1959, hvor skibet blev dansk og sejlede paketfart (rutefart) til 1969. På dette tidspunkt var Fultons sejlføring reduceret til kun en mast med et par støttesejl. I 1970 overtog Nationalmuseet Fulton, som nu hører hjemme i Marstal. Man havde et ønske om at bevare netop en jagtbygget tremastet slettop skonnert, og der blev påbegyndt en genoprigning til oprindeligt udseende.
Fulton drives i dag af Fulton Fonden. Navnet Fulton stammer fra Eriksen, som beundrede ingeniøren Robert Fulton og opkaldte sit første skib efter ham.
Fulton sejler overalt i de danske farvande med afstikkere til nabolandene.
Ombord på Fulton
Fulton fremstår i dag i flot stand med respekt for det oprindelige udseende. Det oprindelige lastrum fungerer nu som salon med borde og stole. Udsigten nydes bedst fra soldækket. For de interesserede vil der være mulighed for at deltage i det praktiske arbejde med sejladsen. Skibet har plads til 60 personer, men på krydstogter med NILLES Rejser vil der maksimalt være 54 passagerer ombord.
Fakta om Fulton
Skibstype | jagtbygget tremastet slettop skonnert. | ||
Længde overalt | 38 m | ||
Længde i vandlinien | 26 m | ||
Bredde | 7 m | ||
Dybgang | 2,93 m | ||
Stormastens højde |
| ||
Deplacement | 101 bt. | ||
SEJL | |||
Sejl | 11 stk. | ||
- sejlareal uden bredfok |
| ||
- bredfok | 90 m² | ||
Tovender | 60 stk. | ||
Fart for sejl | max. 13 knob | ||
BESÆTNING |
| ||
Besætning | 3 | ||
Elever | op til 5 | ||
Passagerer - dagture | 60 | ||
MOTOR | Scania 316 bhk. | ||
Fart for maskine | max. 9 knob | ||
MATERIALE | |||
Skrog | Eg | ||
Dæk | Sibirisk lærk | ||
Master | Douglas fyr | ||
Rundholter | Douglas fyr | ||