Velkommen til forsiden!
I slutningen af juni kom NILLES Rejser på forsiderne af mange medier. Årsagen var, at et ægtepar blev testet positiv for COVID-19 efter en busrejse til Bornholm. Vores tanker var naturligvis hos de smittede. Sagen førte til en offentlig mediestorm baseret på udokumenterede påstande. Tak til alle jer, som har sendt os en positiv tanke og mail i denne periode. Det varmer mere, end I tror.
NILLES Rejser: Vi havnede i en umulig situation
Det danske rejsebureau NILLES Rejser, der blandt andet arrangerer busrejser, blev ramt af en mediestorm, da fire gæster blev testet positiv med coronavirus efter en rejse til Bornholm. Trods mange positive tilkendegivelser fra selskabets gæster har den udokumenterede negative omtale allerede fået stor betydning for selskabet. Det ærgrer direktør Miriam B. Christiansen, der kan dokumentere, at alle retningslinjer og anbefalinger fra myndighederne er blevet nøje overholdt.
Søndag den 14. juni 2020 sendte NILLES Rejser for første gang i flere måneder en bus afsted med gæster. Alle aktiviteter i det nordjyske rejsebureau, som sidste år blev kåret til Danmarks bedste rejsebureau, havde stået stille siden starten af marts, og nu kunne rejser til danske rejsemål genopstartes.
Forud for første afrejse havde NILLES Rejser grundigt forberedt sig med kontakt til både myndigheder, gæster og hoteller og indført en række tryghedstiltag på rejsen:
"Det er klart, at vi så meget frem til igen at kunne sende gæster afsted. Samtidig var vi også klar over, at sikkerhed skulle prioriteres frem for alt, så vores gæster og medarbejdere kan rejse trygt og sikkert sammen. Vi beskæftiger os med det modne publikum, så ikke mindst derfor skal der være maksimalt styr på sikkerheden", forklarer direktør hos NILLES Rejser Miriam B. Christiansen.
Rejsebureauet sendte blandt andet udførlig besked til gæsterne forud for afrejsen om forholdsregler for sammen at skabe en tryg og sikker rejse. Her blev det blandt andet betonet, at det var vigtigt ikke at tage af sted, hvis man havde tegn på sygdom, og der blev desuden informeret om de tiltag på rejsen, der ville være anderledes som følge af coronasituationen.
Den første tur med afgang den 14. juni gik til Bornholm, og den forløb planmæssigt. Gæsterne havde en god tur, og NILLES Rejser fik efterfølgende mange positive tilkendegivelser. Men få dage efter fik NILLES Rejser en besked via selskabets vagttelefon, om at et ægtepar, der havde været med på rejsen, havde fået konstateret coronavirus efter hjemkomsten:
"Det var en meget ubehagelig melding at få, og vores tanker gik naturligvis til de smittede. Vi fik straks igangsat vores procedurer, og inden for en time havde vi talt med næsten alle gæster. Derudover tog vi kontakt til myndigheder, medarbejdere, spisesteder og Hotel Allinge på Bornholm, hvor gæsterne havde boet. Alle skulle jævnfør myndighedernes anbefalinger testes to gange, og vi har efterfølgende fået mange roser for håndteringen af Styrelsen for patientsikkerhed", forklarer Miriam B. Christensen.
I dagene efter blev nyheden om de coronasmittede gæster et stort samtaleemne i offentligheden, hvor en stor del af fokus desværre var på helt udokumenterede formodninger om årsag til smitten.
"Vi oplevede desværre, at der i enkelte medier blev viderebragt helt udokumenterede gisninger om årsag og smittekilde, der prikkede til folks frygt. Det blev vi ærlig talt rystede over, da ingen ved, hvor og hvordan de to gæster er blevet smittet, eller hvor længe de måtte have været det. NILLES Rejser følger selvfølgelig alle myndighedernes anvisninger og gør alt, hvad der står i vores magt for, at vi sammen med gæsterne skaber trygge rammer for en sikker rejse", siger hun.
Mediestormen har resulteret i et stort antal henvendelser og aflyste bookinger, og NILLES Rejser har derfor brugt de seneste dage på at håndtere de mange henvendelser fra medier, kunder, myndigheder m.fl.
I NILLES Rejser er man kede af, at helt udokumenterede gisninger og kritik vil få stor betydning for det mere end 70 år gamle rejseselskab, men man frygter også, at rejsebranchen generelt vil blive ramt af den dårlige omtale. Derfor fortsætter man med at sætte fokus på forholdsregler inden afrejse, og på hvordan man sammen med gæsterne skaber trygge rammer for rejsen.
"Tryghed på rejsen er et fælles ansvar. Vi kan sikre, at vi opfylder vores del, men vi kan ikke påtage os ansvar for gæstens gøren og laden før og under rejsen. Derfor opfordrer vi nu vores gæster til at blive coronatestet, inden de tager afsted på rejse" , slutter Miriam B. Christiansen