På krydstogt med Fulton
Krydstogt med Fulton – hvad kan man forvente?
I juni stævner vi første gang ud med skonnerten Fulton. I den forbindelse har vi interviewet Skipper Jakob Jensen om Fulton, ham selv og hvad vores gæster kan forvente af et krydstogt ombord på Fulton.
Hvor længe har du været Skipper på Fulton?
"Jeg startede i 1994 som skibsassistent, blev siden matros, styrmand og i 2001 blev jeg tilbudt stillingen som skipper. Det var jeg egentlig ikke interesseret i, men jeg sagde ja, og det har jeg aldrig fortrudt. Så i 2002 startede jeg som Skipper og har været det siden", fortæller Jakob Jensen
Det lå dog ikke helt i kortene, at Hjerting-drengen Jakob skulle blive skipper på Fulton:
"Jeg voksede op i en fiskerfamilie i Hjerting, som i dag er vokset sammen med Esbjerg. I dag forbindes Hjerting med det flotte badehotel og smukke villaer ud til havet. Sådan var det ikke i halvfjerdserne – der var Hjerting en rigtig fiskerby."
Jakob blev opdraget til at overtage familiens kutterrederi med 3 kuttere, men som følge af indførelsen af fiskekvoter i 70’erne og 80’erne, valgte Jakobs far at sælge kutterne, da han ikke kunne affinde sig med at arbejde under restriktionerne. Jakob tog i stedet arbejde på en anden kutter. Men en jobannonce i den lokale Stifttidende kom til at gøre en forskel.
"Min far tænkte ud af boksen, og det er jeg også opdraget til. Og det fik jeg også brug for. Mens jeg var på havet, så min far en jobannonce, hvor man søgte en skibsassistent til Fulton. Han mente, det var noget for mig og fik min bror til at skrive en ansøgning på mine vegne. Den viden fik jeg, da jeg kom i land og blev indkaldt til samtale", fortsætter Jakob.
Jakob var åben over for muligheden, men ringede for en god ordens skyld for at fortælle, at han ikke selv havde skrevet ansøgningen men gerne ville komme til samtale.
"Jeg fik jobbet og regnede kun med at skulle arbejde der i 1 år, men jeg har ikke kigget mig tilbage siden. Vi sejler med alle typer gæster, og det bedste ved jobbet er, når man kan se lyset blive tændt i øjnene på gæsterne. Når de indser, at livet er skønt og byder på gode oplevelser."
Ombord på Fulton
Hvordan forløber krydstogtet med NILLES?
Efter ombordstigning og velkomst bliver der holdt sikkerhedsbriefing og information om praktiske forhold, så alle føler sig trygge ved at være ombord. Her laves også en forventningsafstemning for dagen. Besætningen holder et vågent øje med særlige forhold og behov hos gæsterne. Fulton har samme type sikkerhedsgodkendelse som passagerfærger.
"Det er vores erfaring, at allerede senest dag 2 på vores krydstogter føler gæsterne sig hjemme og er inde i den gode rytme på skibet. Undervejs på togtet vil jeg hver dag fortælle om forskellige aspekter af Fultons historie. Fra det blev bygget i 1915 for den nette sum af 33.000 kr., til tiden med Mogens Frohn-Nielsen og frem til i dag, hvor vi er på havet med forskellige typer gæster fra marts til november/december."
En af de store forskelle fra 1915 til i dag er, at Fulton i dag er udstyret med moderne teknisk udstyr. I gamle dage måtte man klare sig med en sekstant og spritkompas, når man sejlede tværs over Atlanterhavet. I dag er der både elektronisk søkort, satellitnavigation, GPS og elektricitet ombord. Og så er der toiletter, så man ikke behøver besørge i en spand som i gamle dage. Er der behov for det, kan der sættes varme på og spændes et sejl ud til beskyttelse mod stærk sol og regn.
"Det er muligt at trække under dæk, men vi anbefaler vores gæster at opholde sig så meget som muligt på dækket, for det er her, de store oplevelser er. Undervejs tilbyder vi også gæsterne at deltage i at sætte sejl, lære at binde knob og lignende. Det kan man deltage i, hvis man har lyst."
På krydstogter med NILLES Rejser er der inkluderet frokost ombord på første dag. Her kan man forvente en dansk frokost med rugbrød og pålæg eller en traditionel Fulton-ret: Sømandskål. Ombord på skibet er der vand, kaffe og the ad libitum under sejladsen.
Den bedst mulige sejlads i forhold til vejrliget
NILLES’ krydstogter ligger i juni og august, og det betyder, at vejret normalt ikke giver de store udfordringer. Hvis der ikke vind nok til sejlskibet, sættes motoren til. Og skulle der komme regn eller være hård sol, sættes solsejlet op. Hvis vinden bider fra sig, har besætningen mange års erfaring i at styre hen, hvor sejladsen er mere rolig, så gæsterne får den bedst mulige oplevelse.
Sejler med alle typer gæster
Fulton er blandt andet kendt for Mogens Frohn-Nielsen og den såkaldte ”konsekvenspædagogik”. Ombord på skibet vil Jakob og den øvrige besætning fortælle, hvad der er op og ned i den historie, som ikke helt er i overensstemmelse med virkeligheden.
"Vi sejler i dag med alle typer gæster, yngre og ældre, og også udfordrede unge, som ikke har så megen medvind i deres liv. Her kan vi bidrage med at give gode oplevelser og gøre vores til at gøre de unge til gode skatteborgere", forklarer Jakob.
Jakob brænder for Fulton og har meget på hjerte, og vores snak kunne uden problemer have varet i flere timer, hvis vi ikke skulle afslutte pga. et møde.
"Vi er så glade for, at I fik øje på os. Vi glæder os helt vildt til at tage på krydstogt med NILLES’ gæster, slutter Jakob Jensen. "
Det gør vi også, Jakob.
Vil du se mere om Fulton, kan du følge med på Facebook-siden Fulton af Marstal eller Instagram
Er du interesseret i fakta om Fulton kan du læse mere her.